Chat with us, powered by LiveChat

GEZOND HART | Train uw hart gezond !

 

 

GEZOND HART

Heeft u zich weleens afgevraagd hoe u het beste hart- en vaatziekten kunt voorkomen? Een antwoord op deze vraag is: het trainen van uw hartspier. Door middel van het trainen van de hartspier, wordt uw hart fitter. En des te fitter het hart, des te minder snel u last zult hebben van hart-en vaatziekten. Het hart is een spier en zoals alle andere spieren kunt u ook uw hartspier trainen. Hoe sterker de hartspier, hoe krachtiger het bloed door uw lichaam wordt gepompt. Dit bevorderd op haar beurt weer het functioneren van alle spieren en organen. Maar hoe kunt u nu precies het beste uw hart trainen?

CARDIO TRAINING

De fitheid van het hart wordt gemeten aan de hand van het cardiovasculair uithoudingsvermogen. Dit uithoudingsvermogen kunt u verbeteren door middel van cardiotraining. Door cardiotraining verbetert u zowel de functie van het hart en tegelijkertijd verhoogt u het energieverbruik, waardoor u vet verbrandt. Door het trainen van uw hart verbetert u niet alleen de functie van uw hart, maar verhoogt u tegelijkertijd uw energieverbruik. Hierdoor verbrand u vet.

SOORTEN CARDIOTRAINING

Er zijn verschillende manieren om cardiotraining te beoefenen. Belangrijk bij uw keuze voor een type training is te kijken naar wat het beste bij u past. Kijk dus naar hetgeen waar u het meeste plezier aan beleeft, maar ook naar een training die het beste bij uw lichaam en huidige uithoudingsvermogen past. Voorbeelden van cardiotraining zijn:

Voorbeelden van cardio training zijn:

  • • Hardlopen
  • • Fietsen
  • • Zwemmen
  • • Roeien
  • • Aerobics

Om optimaal cardiotraining te beoefenen is het advies om dit drie tot vijf keer per week te doen, voor twintig tot zestig minuten per keer. De intensiteit en het trainingsniveau is voor ieder individu verschillend en hangt af van factoren als leeftijd, conditie en gewicht. Begin dus rustig en bouw het geleidelijk op.

Bron: Gezondheidsnet.nl